Balans op maken…

Een verhaal over gezond eten, daar zit je nu toch niet meer op te wachten ?!

Het is gewoon december. De balansmaand!

We maken de balans op van het jaar. Nu zou ik  een spetterend verhaal kunnen houden over mijn onderneming Minder & de Jong. Een verhaal over hoe goed het gaat. Dit zijn echter niet mijn echte pieken. De pieken van dit jaar zijn allereerst persoonlijk. Mijn familie & vrienden en bovenal gezondheid. Honderden mooie momenten in mijn leven, van Curaçao tot camping de Kleine Belties en alles daar tussenin. goede uitslagen uit het ziekenhuis, goede uitslagen van mijn examens maar ook de afzwemstickers van dochter Sophia en het opzeggen van de tafel van 8 door Sarah. Het was voor mij een jaar vol reünies met oud-klasgenoten, vrienden en zelfs mijn favoriete oud-werkgever Kuperus. Momenten om in te lijsten. Het was een gezegend jaar.

Deze maand neem ik afscheid van het verzekeringsvak. Het is goed geweest na 20 jaar. In september ging de kogel door de kerk. Ik  heb mijn ontslag ingediend. Johan, die het vertrouwen in mijn heeft , slanke zus Alie en vriendinnen motiveerden deze stap te zetten. Het kwam eerder dan ik had gedacht. Bedankt daarvoor toppers!

Er is dit jaar ook veel strijd geweest en niet alles was mooi. Het positieve overheerst nu.

Is de dankbaarheid je al opgevallen? Ik ga nog even door. Ik ben namelijk ontzettend dankbaar voor de eerste lieve klanten die ik dit jaar mocht helpen. Van een aantal kon ik inmiddels al weer afscheid nemen om dat er mooie doelen werden behaald. Van -6 kilo tot -20 kilo. De resultaten zijn niet het allerbelangrijkste, maar wel het gevoel dat ze stuk voor stuk tevreden zijn geraakt met hun lijf en eetpatronen. Ze kwamen bij mij op ’eet- & leefles’. Bedankt  voor de stap die jullie hebben gezet om contact met mij op te nemen.  Voor een aantal van hen geldt: we gaan nog even door in januari. Het is nu de tijd voor balans. Dat  is in dit traject ook heel belangrijk (maar dat heb ik natuurlijk al heeeeel vaak gezegd).

Natuurlijk heb ik wel wat Kerst & Nieuwjaar tips

  1. Koop gewoon nog een leuk kerstpak of mooie jurkje. Of je nu xxxl draagt of xs, je bent prachtig! Verwen jezelf.
  2. Wandel op de beide kerstdagen en stevig stuk. Je kan mij zeker tegenkomen. Gewoon tussen de middag een goede 60 minuten in beweging.
  3. Je mag naar de kerk. Weet dat je daar welkom bent.
  4. Vermijd patat & brood. Dat is je eerste winst. Neem als je gaat gourmetten bijvoorbeeld liever extra groenten of een stukje vlees.
  5. Derde kerstdag gewoon een lekkere pan soep koken, normaal eten en gelijk weer lekker in balans. Dat geeft je ook een goed gevoel. Er staan mooie recepten op mijn site. Of haal een soeppakket.
  6. Drink minimaal 2 liter water, ook met kerst. Drink regelmatig water en wissel sowieso elk alcoholisch drankje af met een glas water.
  7. Geniet: lach zoveel je kunt! Eet niet alleen maar. Speel een spel. Pak die sjoelbak! Lekker lol maken.

Heb je geen zin om te wandelen of naar de sportschool te gaan? Doe het lekker thuis en pak een online sportles mee bij https://studioconline.nl/  Dit zijn online workouts met Christine, een topper.

Lieve allemaal, waar je ook bent op deze wereld. Blijf in balans, geniet met de mensen die je lief hebt en spreek dat ook uit.

Ik wens jullie prachtige gezegende kerstdagen & een gezond 2019 toe!

Lieve groet,

Aryenne de Jong -Heek

Ps. Van 21 december tot 2 januari ben ik even weg. Mail me gerust op info@minderendejong.nl en ik neem na 2 januari contact met je op.

Sint slank

Sint Slank!

Aangezien ik niet heiliger dan de Sint ben beken ik dat ik dit zelf ook een pittige periode vind. Ik betrapte mezelf van de week. Daar stond ik, gebukt voor de keukenlade een aantal chocolademunten af te pellen. “Hop paardje hop” zo mijn mond in. Niet eens gezellig bij een kopje thee. Daarbij ook nog van die goedkope chocolade. Troep. Lade dicht en gauw een mandarijn gepakt.

SINTERKLAAS TIPS

  1. Koop kleinere verpakkingen snoep (dus geen kilozak kruidnoten).
  2. Koop maximaal 2 verschillende soorten snoep. Ongemerkt snoep je meer als er veel schaaltjes met verschillende soorten snoep op tafel komen.
  3. Koop wat mooie Sint Chocolade bij Cho & co. Veel lekkerder.
    (liever een bonbon waarvan je geniet dan een hele letter met een schuldgevoel)
  4. Zet op zondagmiddag, na de grote wandeling, wat lekkers op tafel bij de thee & neem dan gerust ook wat. Zie mijn recept voor kruidnotencake.
  5. De mandarijnen zijn ook echt van deze tijd. Zet een grote schaal neer op je keukentafel zodat je ze makkelijk pakt.

NA 5 DECEMBER

Is Sinterklaas het land uit? Heb je nog chocoladepepernoten en gevuld speculaas over? Niet in je keukenlade laten liggen. Geef het weg of deel het uit op je werk. Als het toch blijft liggen is de kans groot dat je op een dag de verleiding niet kan weerstaan.

BALANSDAG

Is het helaas toch een beetje uit de hand gelopen en zegt ook de weegschaal dat het iets te veel was allemaal? Geen nood. Las direct een paar balansdagen in om de schade te beperken. Op mijn site staan twee lekkere soepen, dus neem gewoon ‘s avonds een keertje soep.

Geniet deze periode en probeer het “verwennen” te zoeken in cadeaus. Koop een adventskalender van Rituals (elke dag wat leuks) of een mooi paar schoenen, want die passen altijd!

Ben je er nu eigenlijk al klaar mee en wil je starten met afvallen in januari? Mail me voor een afspraak! Dan staat het alvast vast.

Liefs,
Aryenne

Oh ja, mijn recept voor kruidnotencake vindt je hier!

 

Geslaagd! Ervaringsdeskundige

Was het zo erg? De foto’s liegen er niet om. Het voelt als met “de billen bloot te gaan” door deze foto op Instagram & Facebook te plaatsen. Toch wil ik hem plaatsen omdat het heel hoopvol is. Het was overigens wel een prachtige en memorabele avond op de Euromast met Gerrianne & Jan Maarten. Vrienden door dik & dun. Ik was toen ongeveer 60 kilo zwaarder.

Nu is mijn gewicht twee jaar stabiel. In de fase van afvallen merkte ik al gauw dat ik andere mensen ook wilde stimuleren met gezonder leven en fitter worden. Natuurlijk werd ik vaak aangesproken en vlogen de complimenten om je oren. Dat doen Spakenburgers namelijk ook, ze vertellen je hoe knap het is dat je zo bent afgevallen. Als ik ging hardlopen of wandelen kreeg en krijg ik vaak een duim of motivatie te horen. Dit is zo belangrijk, Je motiveert mensen enorm. Totale vreemden die me aanspraken, te leuk. Maar  ook kreeg ik steeds meer de vraag of ik mensen kon helpen. Het zette me aan het denken, zou ik een opleiding gaan volgen? Toen de laatste 10 kilo nog moest zei ik: “Als ik daadwerkelijk 60 kilo kan afvallen ga ik de opleiding doen tot voedingsdeskundige, mental coach en gewichtsconsulent”. Inmiddels heb ik  al deze papieren binnen en ben ik gestart met Minder & de Jong.

Het was voor mij een lange weg. Met vallen en opstaan. 40 kilo afgevallen voor ons trouwen, 25 kilo aankomen met de eerste zwangerschap (ja, iets met kroketten) en daarna weer teruggepakt tot totaal -50 kilo. Weer in verwachting, 20 kilo erbij (iets met Haribo) en toen de laatste klap naar -60 kilo. Die laatste slag deed ik samen met “de lijnclub” en zeker samen met Heske van Diermen, die kanjer die ook 45 kilo afviel. Daarover zijn we nu een eerlijk en hilarische boek aan het schrijven met veel tips en weekmenu’s, te leuk.  Maar daarover later meer.

Een weg die uiteindelijk goed was. Daarvoor ben ik God dankbaar en ook mijn lieve kanjer Johan. Ik heb veel geleerd en gekregen.

Gewoon weer voor het eerst in confectiemode kunnen, een super wijze top bij Maggy Mode scoren (en niet van Gerry Weber… niks mis mee, maar toch…)

Dankbaar ben ik met deze nieuwe stap. Per 1 januari ga ik fulltime aan de slag met Minder & de Jong en neemt iemand anders mijn vertrouwde plekje bij Univé in. Fijn om te merken dat iedereen en ook mijn collega’s mij deze stap zo gunnen.

Ik zal proberen mijn ziel en passie er in te leggen een beschouw het als een voorrecht  dat ik mensen mag helpen naar een gezonder gewicht maar vooral een gezond gevoel. Samen vallen & opstaan. Eigenlijk, afvallen en weer opstaan.

Ik weet wat het is. Dus eet je ook het Spakenburgs hart uit de diepvries? Of de Jan Hagel per twee? Bel me, omdat ik ook gewoon van een goede dosis humor hou!

Liefs,

Aryenne

16 weken tot de kerst

Dit is de mooiste tijd van het jaar als je wil afvallen. Niet altijd de makkelijkste, want de dagen worden weer langzaam donker. Maar toch. Geen Paasdagen (met duizend soorten paaseitjes), Pinksteren met gourmetten, een gezellige koningsdag met tompouce en patat of een Meivakantie die twee weken duurt waarbij je het eerste wijntje al neemt in de voorjaarszon. Dát is er allemaal niet. Natuurlijk zijn daar wel de kruidnoten en chocolade letters die je nu al om de oren vliegen, maar dat kan ik wel uitstellen tot pakjesavond. Dan mag ik nemen wat ik wil, deal?

Het is nog 16 weken tot de kerst. Vorig jaar heb ik een hele leuke tijgerbroek gekocht van Maison Scotch maar die was eigenlijk te klein. Ik moest mezelf er echt in persen. Je kent die broeken wel:“die paar kilo val ik nog wel af en dan past hij…” NIET DUS!

Maar hoe ga je nu te werk? Hier volgen een aantal tips.

Ga op de weegschaal staan. Wees niet bang voor de weegschaal. Het is echt maar een nummer. Je startgewicht naar een gezonder leven. Stel een reëel doel. 8-10 kilo minder zou toch fantastisch zijn! {Natuurlijk kan je ook meer afvallen, maar ik hou niet van crashdiëten. Stapje voor stapje}

Drink genoeg water. Zeker 1,5 tot 2 liter per dag. Zet de flessen klaar en neem ze overal mee naar toe. In het begin plas je zooo veel maar dat wordt op den duur minder. Je zit sneller vol, het is bovendien goed voor je huid en de kilo’s gaan er sneller af. Ik zeg: Winst! Winst! Winst!

Gewoon koken, Hollandse pot. Gewoon normaal. Bloemkool of sperziebonen met een kleine hoeveelheid aardappels en een stukje kipfilet. Beetje jus erbij. Geen fratsen of drie keer rechtsomgedraaide sojabonen. Gewoon Normaal. De Stamppottijd komt er ook aan. Je wordt echt niet dik van een normale portie hutspot {op een boterhambordje}. Je wordt dik van een groot bord hutspot, veel jus en die halve worst. 😊

Hier een lekker recept! Ga gewoon aan de slag en voel je goed.

Wil je nog meer tips of eerlijk advies neem dan contact met me op en we gaan samen aan de slag!

Just Go!

Afvallen na de vakantie

Welkom thuis! Heerlijk genoten tijdens de vakantie? En nog wat aan mijn vakantietips gehad?
Ik werd de afgelopen dagen regelmatig aangesproken dat mensen bij de ijssalon in Italië dachten: Ik neem maar 1 bolletje lekker ijs…

Als de berg met wasgoed is weggewerkt en het ergste vocht mijn lichaam weer heeft verlaten ga ik toch maar weer op de weegschaal staan. Conclusie: ”het was gezellig!”.

Op vakantie lekkere wijntjes, spareribs.. (niet normaal zo lekker) maar ook lekkere salades, sapjes en heel veel ijsjes. Het was lekker & gezellig. Punt uit. Een ander gevoel moet je er simpelweg niet bij hebben. Snelle kilo’s zijn ook snel weer weg. Geen spijt of “had ik maar…”. Daar hou ik niet van. Het zijn kostbare momenten en daar heb je van genoten.

Kijk weer vooruit. Op naar het nieuwe kerstjurkje… We nemen er wel de tijd voor. Geen “Crash” taferelen.

Om weer in een gezond ritme te komen, plan ik gelijk een gezonde dag. We stellen een FEEL GOOD menu samen voor de eerste week en na de eerste dag voel ik me weer gezond en in het ritme. De eerst dagen doe ik rustig aan en laat al het koek en snoep sowieso weer staan. Zijn de kids weer naar school? Dan gaan we weer gezond knallen! Ik ben er aan toe, lekker eten en afvallen.

Tips om langzaam te gaan starten en terug te komen in je gezonde ritme

  1. Maak al het “verleidelijke” eten op en haal het niet meer in huis. Maak je huis veilig. De laatste tijd heb je genoeg lekkers gehad. Tijd voor fruit, groenten, rijstwafels, rozijntjes, handje noten. Ach je kent het wel.
  2. Ga aan de slag met bewegen. 10.000 stappen per dag of elke week 3 keer een stevige wandeling van 45 tot 60 minuten lopen. Neem een vriendin mee, en praat lekker bij. Of wordt lid van een sportschool!
  3. Na 20.00 uur niet meer eten. Een hele oude tip, maar gewoon waar. Als je echt brult van de trek pak dan een grote sinaasappel, ik heb ze al in huis.
  4. Drink 1,5 tot 2 liter water per dag.
  5. Neem als avondeten een verse soep. Zie recept
  6. Geniet nog even in het weekend en plan een datum om echt voor 100% te starten! Zondag 26 augustus of maandag 27 augustus doen?

Mocht je begeleiding willen mail me, klik hier

Dan doen we het samen.

Liefs,

Aryenne

ps Check hier het recept voor verse tomaten-paprika soep.

8 tips waardoor je minder aankomt op vakantie

Heerlijk, vakantie! De weegschaal een paar duizend kilometer verderop, thuis in de badkamer. Daar staat hij voorlopig prima. Je bent er zeker 14 dagen van af. De zomervakantie is van start gegaan. Er zijn al aardig wat vrienden onderweg naar het zuiden. Tijd om te genieten met je partner en eventueel je kinderen. Gezelligheid betekent voor ons vaak ook makkelijk zijn in wat je eet en lekkere drankjes tot in de late uurtjes. Dat zal bij jou waarschijnlijk niet heel anders zijn.

Daarom deze 8 tips om te genieten deze zomer, maar wel met iets minder…

  1. Rust goed uit: Ga vooral echt genieten van de vakantie. Als je uitgerust bent, dan maak je betere keuzes.
  2. Water: Neem je waterfles mee op vakantie en probeer hem 4 keer per dag bij te vullen en weer leeg te drinken. In een warm land is het sowieso verstandig je vochthuishouding op peil te houden.
  3. Minder: Neem 1 lekker bolletje ijs. In het buitenland zien die bakken ijs er zo verleidelijk uit, maar wees sterk en geniet extra van iets minder.
  4. Bewegen: Probeer veel te wandelen, maak hier tijd voor. Lekker 45 tot 60 minuten per dag. Een strandwandeling, maar zwemmen, een potje Beachball of ouderwets 25 rondjes om de tafeltennistafel is ook prima.
  5. Variatie: Eet niet elke ochtend dat verse warme stokbrood :), maar wissel je ontbijt ook eens af met een bakje yoghurt, kwark of een gekookt eitje op een cracker.
  6. Groenten & Fruit: Maak bij de barbecue ook groenten klaar, een lekkere groentenspies of een salade er bij. Daarnaast is het toch gewoon  heerlijk om iedere dag om 16:00 uur een meloen aan te snijden? Snack gezond.
  7. Snoep & Koek: Neem zelf niet te veel snoep en koek mee op vakantie. Je kent ze wel, de zakken Jan Hagel, Hart en gevulde koeken. Heel herkenbaar hoor, een kratje vol lekkers. Breng jezelf niet teveel in de verleiding. Je komt er snel van aan, kijk er echt mee uit.
  8. GENIET: Het is belangrijk om te weten dat je echt geen 5 kilo aankomt in 2 weken tijd, mits je niet te gek doet. Afvallen en gezond leven gaat vooral om de wat je de rest van het jaar doet. Geniet van alles wat je lief hebt en FEEL GOOD!

Weet tenslotte dat snelle kilo’s ook weer net zo snel weg zijn. Laat je dus niet door wat gewichtstoename bij thuiskomst je vakantie verpesten. Je kunt me een mail sturen via het contactformulier. Dan gaan we vanaf september samen aan de slag!

Fijne vakantie!

Liefs, Aryenne

PS: Leestip voor de vakantie:

FIT – Arie Boomsma

FIT is een enthousiast pleidooi voor een gezonder leven. Een boek vol tips en inzichten die de lezer samen helpen om beter te slapen, gezonder te eten en meer tijd te vinden voor beweging. Arie Boomsma laat in FIT zien hoe je met kleine stapjes tot grote veranderingen in je levensstijl kunt komen. Met meer energie, meer aandacht voor de mensen om je heen, een betere concentratie, en een sterker lichaam. Dit is een boek voor iedereen die wel gezonder wil leven, maar niet precies weet waar te beginnen, of hoe het allemaal vol te houden. De adviezen in FIT zijn op maat gemaakt, praktisch te gebruiken in een dagelijks leven met een drukke baan, kinderen, sociale verantwoordelijkheden en de overal aanwezige afleiding die zo kenmerkend is voor deze tijd.

Arie Boomsma is eigenaar van de Vondelgym-sportscholen, veelgevraagd spreker over fitness en vitaliteit, Fitness & Health-specialist bij RTL Boulevard, ‘Gymleraar’ op LINDA.tv, en als presentator onder meer betrokken bij de nationale verkiezing voor Het vitaalste bedrijf van Nederland. Op televisie maakt hij programma’s voor NET5 en RTL4.